🌏🌏مدرنیته و سیاست فرهنگی در دوران مدرن و برساخت اقلیت ها در آن
بخش دوم
✍شهرام شیخ اسمعیلی
🌏 قبل از تشکیل دولت مدرن در سده شانزدهم به حقوق الهی شاهان معتقد بودند(عالم،١٣٨٢ : ١٦٨).
🌏در مقابل دیدگاه حق الهی شاهان که مربوط به دوران پیشامدرن بود نظریه قرارداد اجتماعی بوجود آمد که این نظریه را باید نقطه آغاز دولت مدرن دانست.
🌏نظریه ی قرارداد اجتماعی ، از سده یازدهم میلادی آغاز به رشد کرد،از سده شانزدهم به بعد پذیرش گسترده ای یافت و به تبع آن تغییراتی در گفتمان سیاست فرهنگی مدرن بوجود آمد که آشکارا با سیاست فرهنگی پیشا مدرن متفاوت بود.
🌏 پیدایش مقوله ی سیاستفرهنگی را باید به خاستگاه مدرن آن یعنی پیدایش حکومت مندی و تشکیل #دولت_ملت_ها در نتیجه پیدایش مدرنیته سیاسی برگرداند .در بستر اجتماعی که مدرنیته آفریده بود ،شیوه ای از هدایت انسان بروز یافت که مبتنی بر #پارادایم_فرهنگی متفاوت نسبت به گذشته بود.طبیعتا این پارادایم متفاوت بر پایه ی اداره ی عمومی انسان بناشده بود که در آن همه چیز باید در کنترل و مدیریت قدرت سیاسی باشد و رفتارهای سیاسی باید هدایت می شدند یا به عبارتی دیگر #سیاست_فرهنگی_در_پارادیم_دولت_ملی.
🌏 مسائل سیاست فرهنگی از درون سیاست های دوران مدرن پدیدار شد و اگر چهره ی رادیکال مدرنیته یعنی اندیشه ی انظباط و سازماندهی را کالبد شکافی کنی ،این چهره از مدرنیته با کمک مقولاتی همچون هژمونی(#گرامشی)،ساز و برگ های ایدئولوژیک(#آلتوسر) و گفتمان (#فوکو) به پدیده ای به نام دولت و در سطحی کلی تر اعمال قدرت قابل توضیح است.
🌏 با توجه به مطالب فوق ،سیاست فرهنگی با مدرنیته ارتباط تنگاتنگی دارد"مدرنیته طی فرایندی پیچیده حوزه های سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی را دستخوش تغییر کرد .مدرنیته سیاسی منجر به تسلط آشکار دنیوی اقتدار و قدرت سیاسی و فهم دنیوی از حاکمیت و مشروعیتی که از خصیصه های #دولت_ملت_مدرن است،شد"(باکاک،١٣٨٦: ١٢).
#شهرام_شیخ_اسمعیلی
https://t.me/shahram_sheikhesmaeili
منابع:
-باکاک،ر.(١٣٨٦).در آمدی بر فهم جامعه مدرن :صورت بندی های فرهنگی جامعه مدرن،ترجمه مهران مهاجر.تهران:آگه
-عالم،ع.(١٣٨٢).بنیادهای علم سیاست،تهران:نی
روزنامه ی ژیار